Fakta & info

På denna avdelning kommer vi samla broschyrer, tips, fakta och annan intressant information för bensin nördar. Fylls på med nytt allt eftersom. Har du något du vill dela med dig av? Kontakta oss!

28 Augusti 2013 kunde man i SYDSVENSKAN läsa:
”Ingen hade kunnat förutspå framgången som väntade Jacob Ljungman när han i början av 1920-talet fick en förfrågan av oljebolaget Texaco om en apparat för distribution av ”benzin”. Förfrågan ledde till en oerhört expansiv period för företaget som under de kommande åren på löpande band uppfann effektivare och bättre bensinpumpar till oljebolagets bensinstationer.

I Malmö museers kompendium om Ljungmans historia går det att läsa om när företaget 1926 lanserade den mer utvecklade mätapparaten TOR som med dubbla femliterskärl snabbare kunde fylla upp de alltmer bensinslukande bilar som då fanns på marknaden. Ljungmans bensinpumpar såldes till slut över hela världen. 1934 kunde man tanka från Ljungmans pumpar på 6 000 platser. Förutom i de nordiska länderna fanns Ljungmans bensinpumpar bland annat i Sydafrika, Irak och Sydamerika.

Som mest var 550 personer verksamma vid fabriken på Limhamnsvägen. Men kvar av fabriken finns nu bara en spillra. Företaget såldes i maj 1970 till det amerikanska bolaget Dresser Wayne som drev verksamheten vidare i Malmö. 2010 flyttade verksamheten till nya lokaler i Norra hamnen och fastighetsbolaget Wihlborgs tog över tomten i Limhamn.

Själva fabriksbyggnaden är nu riven. Kvar står kontorsbyggnaden sönderslagen och ensam. Genom stora betongglaspartier sipprar solen in och lyser upp kaoset som råder innanför väggarna. Här ligger högar med utriven isolering och aluminiumreglar. Två duvor ligger döda i trapphuset efter att ha flugit in genom de krossade fönsterrutorna.

Få tecken finns kvar av det som en gång fanns. Det enda vi hittar är en gammal pärm med en skötselmanual över fabrikens ventilationssystem. Framtiden för byggnaden är ännu oviss. På tomten bredvid där fabriken tidigare låg planerar ägaren Wihlborgs att bygga lägenheter och kontor. Även kontorsbyggnaden vill man delvis riva för att göra plats för lägenheter.

Malmös stadsantikvarie har uttryckt att man vill att delar av den gamla byggnaden ska räddas. Främst tegelfasaden ut mot Limhamnsvägen. Ärendet handläggs just nu på stadsbyggnadskontoret. Fortsättning följer.” – SYDSVENSKAN

Bilder från det som finns kvar av Ljungmansverkstäder i Malmö

ext_0139

ABRode02

page155-1000-full

page155-1005-full

page155-1020-full

page155-1007-full

page155-1010-full

pumpar

molly 019

molly 021